Kina driver upp Estée Lauder och L’Oréals vinster

Nyligen rapporterade de två bästa skönhets- och kosmetikföretagen i världen, franska L’Oréal och amerikanska Estée Lauder och rapporterna var inget annat än fantastiska. Båda företagen är innehav i fonden och i det här inlägget vill vi dela med oss av vår syn på dem. Vill ni läsa mer så finns våra tidigare inlägg om Estée Lauder här:

Estée Lauder – Ett av världens finaste bolag inom kosmetika och skönhet

Några reflektioner om Estée Lauder

L’Oréal och Estée Lauder – många fler varumärken än vad man tror
Vår egen uppskattning (från att ha spenderat alldeles för mycket tid på flygplatser) är att ungefär 50 procent av alla varumärken du ser i en bra taxfree-butik på en stor flygplats kontrolleras av två företag, det vill säga L’Oréal och Estée Lauder. Totalt har L’Oréal 50 olika varumärken, vilka inkluderar bland annat välkända Lancôme, Garnier, Maybelline, Redken och Kérastase. Estée Lauder har något färre varumärken, 28 stycken, och deras produktportfölj inriktar sig på exklusiva varumärken som till exempel Bobbi Brown, Clinique, DKNY, Estée Lauder, M·A·C och La Mer. Båda företagens fantastiska produktportföljer och respektive ledningars lyckosamma strategier har gjort att vinsterna har vuxit mycket under många år, vilket ni ser i grafen nedan.


Källa: Bloomberg, Coeli Global analys

Företagens produktportföljer är breda vilket sänker risken för oss investerare
En stor fördel med både L’Oréal och Estée Lauder är att de har breda produktportföljer och är aktiva i olika segment som hudvård, make-up, hårprodukter och parfymer. Under de snart fem år som jag har följt bolagen har det varit olika trender som påverkat deras försäljning och det är helt omöjligt att i förväg veta vilken del av produktportföljen som kommer att bli den stora drivaren under nästa år. Ibland är det hudvård som går starkt, vilket var tydligt under corona-året 2020, och ibland är det make-up som går bra, drivet av trender inom sociala medier som Facebook och Instagram. Att ha en bred portfölj ger de här två företagen mer flexibilitet att hitta tillväxt och att anpassa sig efter marknadstrender och för oss investerare minskar det risken i vår investering.


Källa: Bolagen, data för 2019, Coeli Global analys

Kina och e-handel hjälpte företagen under 2020 – de drivkrafterna kommer fortsätta

För både L’Oréal och Estée Lauder är taxfree-handeln en viktig drivare, vilket gäller framförallt för Estée Lauder vars produkter är riktigt high-end (en liten burk La Mer kostar runt 2000kr vilket ni kan se här). Coronapandemin har såklart påverkat båda företagen mycket negativt, men om man tittar på de senaste kvartalsrapporterna blir man nästan rörd. Båda lyckades öka sin försäljning med 3-5 procent trots att flygplatserna runt om i världen ekar tomma. Det finns två stora anledningar till deras tillväxt:

  • Kina fortsätter att gå starkt. Estée Lauder ökade försäljningen med 27 procent totalt i Asien under det senaste kvartalet, medan L´Oréal ökade omsättningen specifikt i Kina med 27 procent. Det är tydligt att kineserna gillar de båda företagens produkter och allteftersom de kinesiska konsumenterna blir rikare så kommer företagens omsättningar fortsätta öka.
  • E-handeln går bra. Båda företagen har under lång tid investerat mycket pengar i att bygga upp sin e-handel och skapa internetverktyg som till exempel gör det möjligt för kunderna att utvärdera produkterna online. Som ett resultat ökade e-handeln för L´Oréal med otroliga 62 procent under 2020. För L´Oréal uppgår e-handeln nu till 27 procent av försäljningen och den nya vd:n indikerade på presentationen att målsättningen över tid är att komma upp till en nivå av e-handel på 50 procent av den totala omsättningen. Om det sker är vår bedömning att marginalerna och vinsterna kommer fortsätta uppåt under många år.

 Vi är mycket glada att kunna ge er andelsägare access till den starka vinstutveckling som de här fina företagen står inför under kommande år.

Författare

Andreas Brock, CFA
Fondförvaltare Coeli Global Selektiv

Köp fond

Skriv ut
Om Andreas och Henrik

Andreas och Henrik är ett radarpar som kompletterar varandra både professionellt och privat. De har känt varandra länge och delar drömmen om att förvalta en stjärnspäckad fond.

Om fonden

Coeli Global Selektiv är en aktivt förvaltad globalfond som investerar i cirka 30 av världens finaste bolag åt gången.

Nyhetsbrev

Är du nyfiken på vilka bolag som är världens finaste? Fyll i din e-postadress.

Köp fond

Köp fonden Coeli Global Selektiv

Köp direkt hos oss eller hos någon av våra partners

Välj Coeli eller någon av våra samarbetspartners i listan nedan.

Kontakta Max

För dig som i din profession arbetar med investeringar i olika tillgångsslag eller för dig som förmedlar försäkringar till privatpersoner ber vi dig vända dig till Max för mer information och hjälp.

Max Lundberg
Max.lundberg@coeli.se
073 022 27 01