Hem Pressmeddelande - Private equity 2006 Press Release Corbel PR

Press Release Corbel PR

Valedo avyttrar Corbel till Realia Group

Realia Group Oy (”Realia”) har förvärvat Corbel Holding Oy (“Corbel”), en marknadsledande leverantör av fastighetsförvaltningstjänster i Finland, från Valedo Partners Fund I AB (”Valedo”). Corbel har sedan Valedos investering 2011 vuxit kraftigt och vidareutvecklat tjänsteerbjudandet och som en del av Realia är Corbel väl positionerat för att fortsatt erbjuda högkvalitativa tjänster.

Corbel har en rikstäckande verksamhet i Finland med cirka 190 anställda i Helsingforsregionen, Uleåborg, Tammerfors, Åbo, Jyväskylä, Björneborg, Kuopio, Lahtis, Villmanstrand och Kokkola. Corbels kundbas består av finska och internationella fastighetsägare och investerare, samt hyresgäster. Under de senate åren har Corbel vuxit från en omsättning om EUR 11m till mer än EUR 17m. Under Valedos ägande har Corbel genomfört sex tilläggsförvärv och accelererat tillväxten genom expansion in i ett nytt affärsområde (B2C), som levererar tjänster till bostadsrättsföreningar. Stora investeringar har gjorts i organisationen och IT-infrastrukturen för att öka tjänstekvaliteten, produktiviteten och för att positionera bolaget för fortsatt tillväxt.
”Vår organisation har varit framgångsrik i att utveckla Corbel under de senaste åren. Verksamheten har vuxit kraftigt organiskt samt genom förvärv och vi är idag bättre positionerade än någonsin att leverera tjänster av hög kvalitet till våra kunder. Jag är mycket stolt över vad som åstadkommits där vi har lagt en grund även för framtida tillväxt som en av de tydliga marknadsledarna i Finland, med mycket hög kundnöjdhet, driven av ett brett tjänsteerbjudande och en organisation med hög kompetens. Vi har uppskattat samarbetet med Valedo och ser fram emot att fortsätt tjäna våra kunder och vidareutveckla vårt erbjudande som en del av Realia.” säger Sampsa Ratia, VD, Corbel. Villkoren för affären offentliggörs inte. För ytterligare information om Valedo, vänligen kontakta Valedos presskontakt:
Hanna Bilir, Brunswick Group
hbilir@brunswickgroup.com

För ytterligare information om Corbel, vänligen
kontakta:
Sampsa Ratia, VD, Corbel Group
sampsa.ratia@corbel.fi

För ytterligare information om Realia, vänligen
kontakta:
Matti Bergendahl, VD, Realia Group Oy
matti.bergendahl@realia.fi
Om Valedo:
Valedo är en oberoende svensk investeringsgrupp som investerar i högkvalitativa mindre och medelstora företag i Norden. Valedo fokuserar på företag med tydlig tillväxt- och utvecklingspotential där Valedo kan medverka till att öka takten i företagens utveckling. Genom att vara en aktiv ägare som bidrar med både kapital och kompetens medverkar Valedo till att företagen som Valedo investerar i uppnår sin fulla potential. www.valedopartners.com

Om Corbel:
Corbel Group är en ledande leverantör av fastighetsförvaltningstjänster i Finland. Corbel levererar tjänster till både finska och internationella fastighetsägare och investerare samt hyresgäster. Fastigheterna under förvaltning utgörs primärt av stora kontorsfastigheter, köpcentra och bostadsfastigheter. Tjänsteerbjudandet inkluderar förvaltningstjänster, redovisningstjänster samt experttjänster som levereras rikstäckande genom 12 kontor i stora finska städer. Corbel har cirka 190 anställda. www.corbel.fi
Om Realia:
Realia Group is the biggest service provider in real estate management and real estate brokerage services in Nordic
and Baltic countries. Realia Group consists of Huoneistokeskus, SKV Kiinteistönvälitys, Huom!
Huoneistomarkkinointi, Realia Isännöinti, and Realia Management in Finland, and Ober-Haus in Baltic countries.
Annual revenues of Realia Group is approximately 100M€, and the Group employs some 1,600 persons.
www.realiagroup.fi

Namik Immelbäck

Kapitalförvaltare Coeli Altrua Macro

• 12 års erfarenhet av globala makroinvesteringar
  • BSc London School of Economics, MSc Bocconi

Namik Immelbäck är ansvarig förvaltare av Coeli Altrua Macro. Han har de senaste 12 åren arbetat som makroekonom, investeringsstrateg och portföljförvaltare på välrenommerade makrohedgefonder som Comac Capital, Tudor och Millennium i London och New York.

Coelis kapitalförvaltare Henrik Milton

Joel Etzler

Kapitalförvaltare Coeli Energy Transition

• Arbetat på Coeli sedan 2019
  • MSc från Kungliga Tekniska Högskolan

Joel Etzler är Förvaltare och grundare av fonden Coeli Energy Transition och har mer än 13 år i branschen med investeringserfarenhet från både publika och privata investeringar. Joel började arbeta tillsammans med Kalvoy på Horizon Asset i London i 2012 och spenderade dessförinnan fem år inom Private Equity på Morgan Stanley i London. Joel började sin investeringskarriär inom teknologisektorn på Swedbank Robur i Stockholm, 2006.

Vidar Kalvoy

Kapitalförvaltare Coeli Energy Transition

• Arbetat på Coeli sedan 2019
  • MBA från IESE i Barcelona, MSc från Norska Handelshögskolan

Vidar Kalvoy är ansvarig Förvaltare och grundare av fonden Coeli Energy Transition. Vidar har över 20 års erfarenhet från aktieförvaltning och aktieanalys. Under nio år var han ansvarig för energiinvesteringarna på Horizon Asset i London, en marknadsneutral hedgefond. Vidar har även förvaltat energiaktier på en annan Londonbaserad hedgefond samt arbetat som aktieanalytiker inom teknologisektorn både i Frankfurt och i Oslo.