Priveq Investment säljer Visual Art till Ocean Outdoor

Priveq lnvestment V (”Priveq”) har tillsammans med övriga ägare avyttrat Visual Art (”VA”) till brittiska mediabolaget Ocean Outdoor Ltd efter en framgångsrik ägarperiod. Affären innebär ett avslut på ett starkt samarbete kännetecknat av tillväxt och utveckling.

Visual Art har Sveriges största digitala medianätverk (DOOH – Digital Out Of Home) med närvaro på flera av de mest frekvent besökta platserna i Skandinavien. Bolagets skärmar återfinns i stadsmiljöer, järnvägsstationer och på större shoppingcenters såsom Mall of Scandinavia.

Visual Art erbjuder även ett unikt helhetserbjudande inom Digital Signage som inkluderar strategisk rådgivning, design, installation, produktion, mjukvara och service & support. Genom ett innovativt och marknadsledande erbjudande har bolaget attraherat en imponerande kundportfölj. Bolaget har över 100 anställda med huvudkontor i Stockholm och omsätter ca 500 MSEK. Exempel på kunder är McDonald’s, ICA och Circle K.

Under Priveqs ägarperiod har Visual Art uppvisat en mycket god organisk tillväxt kombinerat med ett par tilläggsförvärv som bl a etablerat bolaget på den danska marknaden och med digitala reklamskyltar i stadsmiljö. VA har vuxit internationellt och har idag dotterbolag i Danmark, Finland, USA och Tyskland. Omsättningen har under Priveqs ägarperiod vuxit från ca 200 mkr till närmare 500 mkr med bibehållen stark lönsamhet.

Visual Art har utvecklats fantastiskt under vår tid som ägare. Bolaget har byggt vidare på sin starka position som Skandinaviens ledande DOOH-nätverk och Digital Signage-byrå. Bolaget står nu väl rustat för att tillsammans med Ocean Outdoor växa internationellt. VA:s starka kultur och engagerade medarbetare har varit en förutsättning för denna framgång” säger Karl-Johan Willen, partner på Priveq lnvestment V och avgående styrelseledamot i Visual Art.

Tillsammans med Priveq har vi byggt struktur och lagt grunden för en fortsatt stark tillväxt på internationella marknader. Vi i ledningsgruppen är glada över att fortsatt vara betydande aktieägare i bolaget när Ocean Outdoor tar vid som ägare i nästa fas av vår tillväxtresa.” säger Andreas Lind, VD i Visual Art.