Vår bedömning är att adidas-aktien kommer fortsätta att leverera en 10–15-procentig avkastning per år ett tag framöver, drivet av faktorer såsom:
Över åren har vi träffat adidas ekonomichef och haft samtal med företagsrepresentanter - och vi har blivit mycket imponerade. Genom möten med NIKE på plats i Oregon har vi även den vägen fått lära oss mer om adidas framfart i USA. Vi måste säga att det är väldigt skoj att få lära sig om ett företag vars produkter likt de coola Yeezy-skorna har blivit samlarobjekt och kan kosta 10 000–20 000 kr/paret (se skärmdump till vänster för exempel från siten Stockx).
Vår bedömning är att adidas-aktien kommer fortsätta att leverera en 10–15-procentig avkastning per år ett tag framöver, drivet av faktorer såsom:
1) Snabbhet och närhet till kund - Genom att gå direkt till kund via sin hemsida, sin app och sina egna ägda butiker skapar adidas en snabbare feedbackloop på vad som fungerar och inte fungerar. Nästan allt av vad adidas säljer tillverkas av deras underleverantörer (exempelvis gör en fabrik i Vietnam 40 miljoner av deras skor) men företaget har nu öppnat en ”Speed factory” i Tyskland. Här kan de ha en ledtid på bara 60 dagar och kan såldes väldigt snabbt anpassa sig till skiftande efterfrågan från sina kunder.
3) Aktieåterköp – adidas har en mycket stark balansräkning och sitter på ungefär 10 miljarder SEK i nettokassa (nettokassa = total kassa – totala skulder). Företaget har redan annonserat att de kommer köpa tillbaka aktier för över 30 miljarder SEK fram till maj 2021 och vi kommer inte att bli förvånade om de kommer att utöka de köpen.
Värderingsmässigt så är vinstmultiplen 25x faktiskt mycket rimlig. NIKE handlas på 26-27x och med tanke på adidas stora potential i till exempel Nordamerika så tycker vi inte att aktien är dyr. Ungefär 40 procent av aktieägarna av adidas-aktien är amerikaner så därför ska vinstmultipeln för adidas alltid jämföras med NIKE:s. Omsättningen växer stadigt drivet av en allmän trend mot en mer sportig livsstil världen över. På risksidan finns det såklart en allmän global lågkonjunktur och dess inverkan på konsumenten, men det finns tusentals andra företag som kommer att utvecklas betydligt sämre än adidas i ett sådant scenario.
Sammanfattningsvis känns det fantastiskt härligt att få investera våra andelsägares pengar i ett av världens absoluta mest välkända varumärken. adidas är verkligen ett av ”världens finaste bolag”.
Andreas Brock är ansvarig förvaltare för Coeli Global Select och Coeli Global Small Cap Select har lång erfarenhet av både aktieanalys och förvaltning. Innan Andreas kom till Coeli ansvarade han för nordisk verkstadsanalys på Nordea. Dessförinnan arbetade han som kapitalförvaltare på Capital Group i London. Före sin tid i London, arbetade Andreas med företagsförvärv för ABB i Kina. Andreas var medlem i styrelsen för CFA Sweden 2015-2017.
Henrik Milton är tillsammans med Andreas Brock ansvarig förvaltare för Coeli Global Select och Coeli Global Small Cap Select. Henrik har lång erfarenhet av aktieanalys och portföljförvaltning. Han har tidigare bland annat arbetat som fondförvaltare på Capinordic Asset Management där han ansvarade för fonderna Global Opportunities och BRICA fram till och med år 2010.