Vi besökte företaget vid deras huvudkontor tidigare i år som vi följde upp med ett samtal efter ett tag och är mycket imponerade. Företaget har lyckats ställa om hela sin försäljning från licens-köp till prenumerationsbasis, så istället för att köpa en licens på exempelvis programmet Photoshop för ett antal tusentals kronor så kan man nu prenumerera på produkten som en tjänst för 240 SEK/mån (se skärmdump från adobe.com till vänster).
Det här kallas för SAAS (Software As A Service) och har blivit väldigt populärt bland många It-företag. Microsoft, som vi också äger i fonden, växer kraftigt på grund av att fler och fler företag nu byter till deras Office 365 programsvit som ju också är en SAAS.
Adobe var ett av de allra första företag som gjorde den här resan till SAAS och företaget åtnjuter nu flera fördelar: a) kassaflödet är nu mycket mer regelbundet - varje månad kommer det in intäkter från alla som prenumererar b) företaget kan med bara en tangenttryckning justera sin prissättning över hela världen för att till exempel motverka växelkursförändringar och/eller höja sina priser när de så önskar det. I och med att man nu prenumerera på deras produkter som en tjänst så ”måste” man ju betala varje månad, det är svårt att ta en paus eller säga nej till prishöjningarna om man så önskar.
För att ge er lite mer känsla för hur bra det går för Adobe så ser man i deras senaste kvartalsrapport (Q2 2019) att företaget växte sin omsättning (2019 vs 2018) med 25 procent och generade ett kassaflöde på runt 10 miljarder SEK (på ett enda kvartal). Vår bedömning är att aktien kommer att fortsätta att utvecklats starkt under kommande år och att vinsten år 2020 kommer växa med över 20 procent. Den höga vinstmultipel på runt 30x sticker ut men man måste ta i beaktande att ett sådant här fint företag så gott som alltid handlas på någonstans mellan 26-34x så dagens vinstmultipel är helt rimlig. På risksidan finns risken att Microsoft eller liknande företag med enorma muskler aggressivt ger sig in i Adobes produktsfär. Microsoft har försökt göra det tidigare men misslyckats och vi tror inte att det händer inom närtid men det är något som vi förstås bevakar.
Sammanfattningsvis är Adobe en riktig ”champion” för oss och ett företag som platsar väldigt fint in bland ”världens finaste bolag”.
Andreas Brock är ansvarig förvaltare för Coeli Global Select och Coeli Global Small Cap Select har lång erfarenhet av både aktieanalys och förvaltning. Innan Andreas kom till Coeli ansvarade han för nordisk verkstadsanalys på Nordea. Dessförinnan arbetade han som kapitalförvaltare på Capital Group i London. Före sin tid i London, arbetade Andreas med företagsförvärv för ABB i Kina. Andreas var medlem i styrelsen för CFA Sweden 2015-2017.
Henrik Milton är tillsammans med Andreas Brock ansvarig förvaltare för Coeli Global Select och Coeli Global Small Cap Select. Henrik har lång erfarenhet av aktieanalys och portföljförvaltning. Han har tidigare bland annat arbetat som fondförvaltare på Capinordic Asset Management där han ansvarade för fonderna Global Opportunities och BRICA fram till och med år 2010.