Adobe – en champion

Vi besökte företaget vid deras huvudkontor tidigare i år som vi följde upp med ett samtal efter ett tag och är mycket imponerade. Företaget har lyckats ställa om hela sin försäljning från licens-köp till prenumerationsbasis, så istället för att köpa en licens på exempelvis programmet Photoshop för ett antal tusentals kronor så kan man nu prenumerera på produkten som en tjänst för 240 SEK/mån (se skärmdump från adobe.com till vänster).

Det här kallas för SAAS (Software As A Service) och har blivit väldigt populärt bland många It-företag. Microsoft, som vi också äger i fonden, växer kraftigt på grund av att fler och fler företag nu byter till deras Office 365 programsvit som ju också är en SAAS.

Adobe var ett av de allra första företag som gjorde den här resan till SAAS och företaget åtnjuter nu flera fördelar: a) kassaflödet är nu mycket mer regelbundet - varje månad kommer det in intäkter från alla som prenumererar b) företaget kan med bara en tangenttryckning justera sin prissättning över hela världen för att till exempel motverka växelkursförändringar och/eller höja sina priser när de så önskar det. I och med att man nu prenumerera på deras produkter som en tjänst så ”måste” man ju betala varje månad, det är svårt att ta en paus eller säga nej till prishöjningarna om man så önskar.

För att ge er lite mer känsla för hur bra det går för Adobe så ser man i deras senaste kvartalsrapport (Q2 2019) att företaget växte sin omsättning (2019 vs 2018) med 25 procent och generade ett kassaflöde på runt 10 miljarder SEK (på ett enda kvartal). Vår bedömning är att aktien kommer att fortsätta att utvecklats starkt under kommande år och att vinsten år 2020 kommer växa med över 20 procent. Den höga vinstmultipel på runt 30x sticker ut men man måste ta i beaktande att ett sådant här fint företag så gott som alltid handlas på någonstans mellan 26-34x så dagens vinstmultipel är helt rimlig. På risksidan finns risken att Microsoft eller liknande företag med enorma muskler aggressivt ger sig in i Adobes produktsfär. Microsoft har försökt göra det tidigare men misslyckats och vi tror inte att det händer inom närtid men det är något som vi förstås bevakar.

Sammanfattningsvis är Adobe en riktig ”champion” för oss och ett företag som platsar väldigt fint in bland ”världens finaste bolag”.

Andreas Brock

Förvaltare

Andreas Brock

Förvaltare



  • Arbetat på Coeli sedan 2014
  • Mer än 15 år i branschen
  • MBA från London Business School, kandidatexamen från Lunds Universitet och är CFA Charterholder

Andreas Brock är ansvarig förvaltare för Coeli Global Select och Coeli Global Small Cap Select har lång erfarenhet av både aktieanalys och förvaltning. Innan Andreas kom till Coeli ansvarade han för nordisk verkstadsanalys på Nordea. Dessförinnan arbetade han som kapitalförvaltare på Capital Group i London. Före sin tid i London, arbetade Andreas med företagsförvärv för ABB i Kina. Andreas var medlem i styrelsen för CFA Sweden 2015-2017.

Henrik Milton

Förvaltare

Henrik Milton

Förvaltare



  • Har arbetat på Coeli sedan 2016
  • Mer än 17 års erfarenhet av branschen
  • Masterexamen i Finans från Lunds Universitet

Henrik Milton är tillsammans med Andreas Brock ansvarig förvaltare för Coeli Global Select och Coeli Global Small Cap Select. Henrik har lång erfarenhet av aktieanalys och portföljförvaltning. Han har tidigare bland annat arbetat som fondförvaltare på Capinordic Asset Management där han ansvarade för fonderna Global Opportunities och BRICA fram till och med år 2010.

VIKTIG INFORMATION. Denna information är avsedd som marknadsföring. Fondens prospekt, faktablad och årsberättelse finns att tillgå på coeli.se och rekommenderas att läsas innan beslut att investera i den aktuella fonden. Prospektet och årsberättelsen finns på engelska och fondens faktablad finns bland annat på svenska och engelska. En sammanfattning av dina rättigheter som investerare i fonden finns tillgängligt på https://coeli.se/finansiell-och-legal-information/. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i fonder kan både öka och minska i värde. Det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.

Här anger du om du är privat eller institutionell investerare.

Vi har marknadsföringstillstånd för våra fonder i flertal länder. Genom att välja ett alternativ i nedan lista bekräftar du att du är hemmahörande i något av dessa.

Den sammanfattande riskindikatorn ger en vägledning om risknivån för denna produkt jämfört med andra produkter. Den visar hur troligt det är att produkten kommer att sjunka i värde på grund av marknadsutvecklingen. Indikatorn speglar framför allt upp- och nedgångar i de aktier fonden placerat i. Denna produkt innehåller inte något skydd mot framtida marknadsresultat. Du kan därför förlora hela eller delar av din investering. Förutom de risker som ingår i riskindikatorn kan andra risker påverka fondens resultat. Se fondens fondbestämmelse för mer information.

Morningstars fondbetyg (rating) är ett mått som går att använda för att se hur fonderna har presterat historiskt. Fonden får ett högre betyg om den har haft en bra avkastning i förhållande till fondens risknivå. En fond måste ha funnits i minst 3 år för att få ett totalt betyg. Har fonden funnits längre än 5 och 10 år får dessutom betyg för dessa tidsperioder. Morningstars hållbarhetsbetyg är ett mått på de ekonomiskt väsentliga riskerna inom miljö, socialt och ägarfrågor (ESG) i en portfölj relativt till liknande konkurrerande portföljer. Hållbarhetsbetyget beräknas för fonder, förvaltningsuppdrag och index globalt, med hjälp av Morningstars databas med portföljinnehav.