Logga in
April visade sig vara en utmanande månad för aktier inom förnybar energi, vilket indikeras av nedgången på 5-6 procent i huvudindexen. Solsektorn var särskilt svag med TAN som föll med 7,3 procent under månaden. Den primära katalysatorn var Enphase’s resultatrapport för första kvartalet, som påminde marknaden om risken för en betydande avmattning på den amerikanska bostadssolenergimarknaden under andra halvåret. Detta tillskrivs främst effekterna av den nya regleringen av nettomätning (NEM 3.0) i Kalifornien, men högre räntor påverkar också efterfrågan i viktiga solelstater som Texas och Florida.
Vi vill vara tydliga här, detta är gamla nyheter. Den sista faktorn som påverkar solenergiaktier och dess investerare är dock den påbörjade debatten om höjningen av USA:s skuldtak där republikanerna ber om en omfattande lista med kostnadsminskningar, inklusive att skära ned IRA och annan finansiering för att bekämpa klimatförändringarna. Detta skulle vara fruktansvärt för solenergiföretag och en analytiker på säljsidan kategoriserade det som en ”köparstrejk” i aktierna tills det finns mer klarhet i denna fråga.
Detta var en viktig anledning till att vi minskade nettoexponeringen i början av månaden. I det långa loppet är dock denna svaghet i bostadssolenergimarknaden mer ett farthinder än något annat. Låt oss ta ett steg tillbaka och ser till de långsiktiga möjligheterna inom solenergi på hustak vilket kan förklara varför vi är försiktiga i närtid men väldigt optimistiska för framtiden.
Medan storskalig solenergi är den billigaste energiformen globalt, är solel på taket inte det. Det erbjuder dock flera andra fördelar. För det första kräver det inte ytterligare markanvändning eftersom det utnyttjar befintliga tak med elanslutning. För det andra genererar den kraft vid förbrukningspunkten, vilket minskar behovet av omfattande nätinfrastruktur. Dessutom är solel på taket mycket motståndskraftig eftersom det inte finns någon enskild punkt som kan dra ned en stor del energiproduktion som t.ex när kärnkraftverk måste stänga ned vid något fel. Denna decentraliserade energikälla (Distributed Energy Resource, DER) öppnar också upp möjligheter för virtuella kraftverk (Virtual Power Plant, VPP). En VPP är i praktiken ett antal bostadsbatterier som hanteras i molnet som lagringsbackup under perioder med hög belastning på elnätet. För kunderna som har solel och batterier installerade kan uppkoppling mot ett VPP vara väldigt fördelaktigt eftersom de kan välja att sälja sin överskottsel, hur mycket och när och då tjäna pengar på den baserat på marknadspriserna. Under det senaste kvartalet såg vi etableringen av flera VPPs över hela USA.
I slutet av månaden släppte The Brattle Group, en ledande konsultfirma, en intressant studie om den ekonomiska effekten av VPP på nätet. Enligt deras resultat kan det vara förvånansvärt kostnadseffektivt ur ett systemperspektiv att utnyttja VPP för att balansera elnätet. Enligt studien var VPPs 40-60 procent billigare än traditionella naturgaseldade toppkraftverk eller storskalig batterilagring. Denna kostnadsfördel understryker den ekonomiska bärkraften och attraktiviteten hos VPP som en nätförvaltningsstrategi.
Ännu viktigare är att vi förväntar oss att värdet som VPPs bidrar med kommer att växa över tiden. När antalet elfordon (EVs) ökar, kan deras batterier över tid fungera som värdefull lagringsbackup för VPPs och därmed minska behovet av dyra infrastrukturinvesteringar.
Observera att vi inte föreslår att kostsamma infrastrukturinvesteringar inte kommer att vara nödvändiga, energiomställningen kräver en mängd olika lösningar. Integreringen av VPP och det potentiella utnyttjandet av elbilsbatterier skulle dock vara viktiga bidrag för att stärka nätet för att förbereda för ökad elektrifiering, inte bara av bilar.
Energiomställningen är ofta föremål för politisering, där förespråkare för specifika teknologier, som till exempel solenergi eller kärnkraft, tävlar om dominans. Sanningen är att vi behöver en diversifierad portfölj av energikällor. En vanlig missuppfattning vi ofta stöter på är att det kommer att vara nära omöjligt att uppfylla laddningskraven för elbilar. I verkligheten är dock elektrifiering av persontransporter inte en särskilt stor utmaning för nätet. Enligt våra beräkningar skulle t.ex en elektrifiering av alla bilar i Sverige öka elbehovet med endast cirka 10 TWh eller cirka 7 procent av den totala elförbrukningen. För referens har vi använt antaganden att 5 miljoner bilar kör i genomsnitt 35 km per dag, och förbrukar i genomsnitt 150 Wh/km.
Attraktionskraften för att äga en elbil kommer därmed förbättras i takt med att fler VPP-erbjudanden introduceras. Bilen kommer inom en snar framtid att börja generera kassaflöde samtidigt som den stödjer nätet. Dessutom leder den ökade penetrationen av elbilar till en större efterfrågan på solenergilösningar på taket och energilösningar för smarta hem. Detta är en anledning till att vi tror att de långsiktiga utsikterna för solenergiaktörerna för just bostadsmarknaden är ljusa.