Coeli-gruppen hanterar dina personuppgifter med största respekt och i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Coeli arbetar kontinuerligt med att förbättra och utveckla våra tjänster och produkter, varvid innehållet i detta meddelande kan komma att ändras. Ta gärna del av detta integritetsmeddelande emellanåt för att hålla dig uppdaterad.
Coeli-gruppen har flera personuppgiftsansvariga och personuppgiftsbehandlingar kan komma att skilja sig åt mellan bolagen. Nedan följer en lista kring vilka personuppgiftsansvariga som finns inom Coeli-gruppen.
Coeli Wealth Management AB, org.nr 559008-1716, postadress Sveavägen 24-26, 111 57 Stockholm (“Coeli Wealth Management”)
Coeli Asset Management AB, org.nr 556608-7648, postadress Sveavägen 24-26, 111 57 Stockholm (”Coeli Asset Management”)
Coeli Frontier Markets AB, org. nr 556930-8447, postadress Sveavägen 24-26, 111 57 Stockholm (”Coeli Frontier Markets”)
Coeli Global AB, org. nr 556683-5608, postadress Sveavägen 24-26, 111 57 Stockholm (”Coeli Global”)
Coeli European AB, org. nr 559128-4574, postadress Sveavägen 24-26, 111 57 Stockholm (”Coeli European”)
Coeli Shared Services AB, org.nr 559047-6312, postadress Sveavägen 24-26, 111 57 Stockholm (“Coeli Shared Services”)
Coeli Investment Management AB, org.nr 559031-2723, postadress Sveavägen 24-26, 111 57 Stockholm (“Coeli Investment”)
Här finner du integritetsmeddelande för Coeli Finance
Med personuppgifter avses varje upplysning som avser en identifierad eller identifierbar fysisk person. Exempel på personuppgifter är namn, personnummer, telefonnummer, adress, e-postadress och foton.
Personuppgiftsansvariga kan komma att behandla följande kategorier av personuppgifter:
Anställningsinformation – Uppgifter i relation till din anställning, exempelvis din arbetsgivare eller din yrkesroll.
Bolagsengagemang – Uppgifter om dina engagemang i bolag, exempelvis aktieägande i bolag eller styrelseengagemang.
Cookies – En liten textfil som webbläsaren skapar när du besöker en webbplats och som sparar information om dina inställningar och preferenser.
Familjeförhållanden – Uppgifter om dina familjeförhållanden såsom exempelvis din äktenskapsstatus, partner, antal barn och andra närstående personer.
Finansiell information – Uppgifter om din finansiella status, till exempel uppgifter om dina tillgångar, inkomster eller eventuella skulder. Även uppgifter som kontouppgifter, depåuppgifter och fastighets- eller bostadsrättsinformation kan förekomma.
Försäkringsinformation – Uppgifter om dina försäkringar, exempelvis tjänstepension, personförsäkringar, eller eventuell livförsäkring.
Hälsouppgifter – Uppgifter relaterade till tecknande av vissa försäkringar som eventuell sjukdom eller föräldraledighet.
Individuppgifter – Uppgifter som används för att direkt identifiera dig. Exempelvis ditt namn, ditt personnummer, ditt telefonnummer och din e-postadress. Inom ramen för detta använder vi giltig legitimation och dess nationella ID-nummer eller passnummer.
Lämplighetsbedömning och passandeprövning – Uppgifter som uppgavs av dig som kund under lämplighetsbedömningen och/eller passandeprövningen, såsom syftet med ditt sparande, din planerade sparhorisont och frågor kopplat till din kunskap och erfarenhet avseende finansiella instrument.
PEP och penningtvättskontroll – Kontroll görs mot listor över personer som utgör så kallade PEP (politiskt exponerade personer) och andra penningtvättskontroller enligt gällande regler. Genom dessa kontroller inkluderas din information såsom namn, födelsedatum, yrke och anledningen till flaggning på listorna.
Samtalsinspelningar – Uppgifter i form av inspelningar av din röst i samband med telefonsamtal mellan dig och din rådgivare.
Skatterelaterade uppgifter – Uppgifter relaterade till din beskattning, exempelvis skattskyldighet efter beräkning och skattemässig hemvist.
INVESTERINGSTJÄNSTER
Vi tillhandahåller investeringstjänster i form av investeringsrådgivning och portföljförvaltning. Inom ramen för detta tillhandahåller vi även stödtjänster och komplement såsom t.ex. försäkringsdistribution, förvaring av finansiella instrument och medel och hantering av order i finansiella instrument. Investeringsrådgivning innebär att vi inhämtar information om dig i syfte att genomföra en situations- och behovsanalys avseende din privatekonomi och hänförliga områden som exempelvis skattefrågor. Baserat på inhämtad kundinformation lämnar vi lämpliga råd avseende investeringar till dig och bistår med att utföra och kontinuerligt följa upp investeringarna. Om det bedöms lämpligt kan vi även tillhandahålla rådgivning om försäkringar samt bistå med tecknandet av försäkringsavtal. Vid portföljförvaltning överlåter du placeringsbesluten till en förvaltare utifrån en bestämd riskprofil, placeringsfilosofi och placeringsinriktning.
KATEGORI AV PERSONUPPGIFTER
Vi behandlar följande uppgifter:
– anställningsinformation,
– bolagsengagemang,
– familjeförhållanden,
– finansiell information,
– försäkringsinformation,
– hälsouppgifter,
– individuppgifter,
– lämplighetsbedömning och passandeprövning,
– PEP och penningtvättskontroll,
– samtalsinspelningar, och
– skatterelaterade uppgifter.
LAGLIG GRUND FÖR BEHANDLINGEN
De personuppgifter vi hanterar krävs mot bakgrund av de lagar och föreskrifter som tillämpas på vår verksamhet för att vi ska kunna utföra ovannämnda tjänster.
Den lagliga grunden för behandlingen av personuppgifterna är genomförandet av det avtal vi har med dig och våra rättsliga förpliktelser i förhållande till tillhandahållandet av våra tjänster och produkter. Stundom stödjer vi oss på de lagliga grunderna berättigat intresse och samtycke, vilket gäller främst vid utveckling av våra tjänster och produkter m.m. och marknadsföring.
KÄLLOR TILL PERSONUPPGIFTERNA
Vi inhämtar information främst från dig eller det bolag du företräder, vi samlar in den information du delar med oss t.ex. via formulär men även information som du ger genom återkoppling eller i våra digitala kanaler. För att uppfylla lagkrav samt erbjuda dig våra tjänster kan vi även samla in uppgifter från tredje part. Vi nyttjar både publika och externa källor. Till exempel nyttjar vi Statens Personadressregister (SPAR) för att säkerställa att de personuppgifter vi har om dig är korrekta.
SYFTE MED BEHANDLINGEN
Vi har flera syften med behandlingen av en kunds personuppgifter.
Investeringsrådgivning, försäkringsdistribution och portföljförvaltning
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att vi ska kunna tillhandahålla våra tjänster och produkter på ett tillfredställande sätt och i enlighet med lagkrav och de åtaganden vi har gentemot dig som kund. Det gäller vid tecknandet av avtal och vid fullgörandet av avtal, vid tillhandahållna tjänsterna inom ramen för ovannämnda investeringstjänster och försäkringsdistribution. Vi behandlar även dina personuppgifter i syfte att ingå, administrera, fullgöra och avsluta avtal gällande externa försäkringar. I samband med detta måste vi, enligt lag, inhämta information om dig som kund för att utforma lämpliga råd, rekommendation och i övrigt utföra våra tjänster, inklusive dokumentation, uppföljning och rapportering.
Hantering av depåer och handel av finansiella instrument
Dina personuppgifter behandlas för att vi ska kunna hantera och förvara dina likvida medel och värdepapper på dina depåer liksom säkerställa korrekt handel på dina depåer, inklusive identifiera vem som fattat beslut och förfogat över de finansiella instrumenten.
Identifikation och kundkännedom
Vi behandlar personuppgifter när det kommer till att identifiera dig som kund, verklig huvudman och företrädare i syfte att säkerställa regelefterlevnad när det kommer till att dokumentera nödvändig kundkännedom. Stundom använder vi oss av Bank-ID.
Dokumentationskrav
Syftet med behandlingen är att dokumentera den rådgivning som sker vilket är en rättslig skyldighet.
Möte
Vi behandlar vissa individuppgifter i syfte att kunna administrera mötesbokningar, fysiska eller på distans som exempelvis telefon, för att marknadsföra eller tillhandahålla våra tjänster och produkter.
Utveckling av tjänster och produkter m.m.
Vi kan komma att behandla dina personuppgifter i olika analyser och statistik i syfte att förbättra våra tjänster, produkter, system eller andra relevanta områden.
Rättslig förpliktelse
Vi behandlar dina personuppgifter för att säkerställa att vi uppfyller rättsliga förpliktelser när det kommer till att förhindra, upptäcka och motverka penningtvätt, finansiering av terrorism, marknadsmissbruk och annat brottsligt eller ohederligt beteende. Ytterligare behandling av personuppgifter sker till följd av rättsliga förpliktelser avseende rapportering till svenska och utländska myndigheter, incidenthantering med mera.
ÖVERFÖRING TILL TREDJE PART
Vi skickar personuppgifterna till berörda myndigheter såsom exempelvis Finansinspektionen och Skattemyndigheten. Vi lämnar även ut uppgifter om dig till våra leverantörer där det är nödvändigt, exempelvis vad gäller datalagring. Dina kontaktuppgifter kan även komma att delas med utvalda samarbetspartners för marknadsföringsändamål, förutsatt att du inte motsätter dig detta.
LAGRING AV PERSONUPPGIFTERNA
Som huvudregel lagrar vi dina personuppgifter så länge som avtalet med dig gäller. Vid vissa fall har vi rättsliga förpliktelser på att lagra uppgifterna en längre tid än så, exempelvis på grund av penningtvättslagstiftningen eller så lång tid inom vilket ett skadeståndsanspråk med anledning av tillhandahållandet av investeringstjänsterna kan framställas plus ett år. Detta innebär att vi lagrar informationen i elva år efter att vårt avtal har upphört.
Vi ställer frågor kring familjeförhållanden och familjens situation i syfte att ge en så bra investeringsrådgivning som möjligt. Detta innebär att vi behandlar vissa uppgifter kring dig som är anhörig till en av våra kunder.
KATEGORI AV PERSONUPPGIFTER
Vi behandlar följande uppgifter:
– individuppgifter (namn),
– familjeförhållanden, och
– finansiell information.
LAGLIG GRUND FÖR BEHANDLINGEN
Det är fullständigt frivilligt för kunden att lämna information om den anhörige. Den lagliga grunden för behandlingen är genomförandet av det avtal vi har med personen som är kund.
KÄLLOR TILL PERSONUPPGIFTERNA
Vi hämtar in uppgifterna från den personen som är kund hos oss.
SYFTET MED BEHANDLINGEN
Syftet med behandlingen är att tillhandahålla en så bra investeringsrådgivning till vår kund som möjligt samt efterleva de rättsliga krav på dokumentation som gäller för vår verksamhet.
ÖVERFÖRING TILL TREDJE PART
De uppgifter vi har om dig skickas inte vidare till tredjepart.
LAGRING AV PERSONUPPGIFTERNA
Se punkten kring lagring av personuppgifterna under rubriken Investeringstjänster.
Vi kan ingå avtal med dig om att leverera juridisk rådgivning inom exempelvis skatt eller familjejuridik. Inom ramen för detta kan vi upprätta juridiska handlingar såsom exempelvis testamente, samboavtal eller äktenskapsförord. Vi kan även tillhandahålla annan rådgivning inom svensk privaträtt. För att kunna ge dig korrekta råd och upprätta juridiska handlingar behöver vi behandla dina personuppgifter.
KATEGORI AV PERSONUPPGIFTER
Vi behandlar följande uppgifter:
– anställningsinformation,
– familjeförhållanden,
– finansiell information,
– individuppgifter, och
– i vissa fall har vi även uppgifter om bolagsengagemang och försäkringsinformation.
LAGLIG GRUND FÖR BEHANDLINGEN
De uppgifter vi har om dig krävs för att vi ska kunna ge rådgivning inom aktuellt område inom juridik samt upprätta eventuella handlingar enligt avtal. Den lagliga grunden för behandlingen är genomförandet av det avtal vi har med dig.
KÄLLOR TILL PERSONUPPGIFTERNA
Vi hämtar in uppgifterna direkt från dig. Vi kan även komma att inhämta uppgifter från myndigheter eller företag om du gett oss fullmakt att göra det.
SYFTET MED BEHANDLINGEN
Rådgivning
Vi behandlar de uppgifter som är nödvändiga för att kunna lämna lämpliga juridiska råd utifrån din situation. Det gäller bland annat individuppgifter, finansiell information, familjeförhållanden och anställningsinformation.
Dokumentation
Vi behandlar samma uppgifter som tidigare punkt i syfte att dokumentera rådgivningen och vidta andra åtgärder på din begäran.
Mötesbokning och identifiering
Vi behandlar uppgifter i form av individuppgifter i syfte att administrera bokning av rådgivningsmöten med dig. För vissa typer av handlingar krävs vissa typer av underskrifter. För att möjliggöra en säker identifiering behandlar vi vissa av dina individuppgifter såsom namn eller personnummer, ibland genom Bank-ID.
ÖVERFÖRING TILL TREDJE PART
Uppgifterna vi behandlar om dig kan skickas till Skatteverket, Finansinspektionen, Bolagsverket, Lantmäteriet och eventuella konsulter. Mottagarna finns i Sverige eller inom EU/EES.
LAGRING AV PERSONUPPGIFTERNA
Vi behåller dina personuppgifter under så lång tid som det är nödvändigt med hänsyn till vårt avtal och den tid inom vilken skadeståndsanspråk kan framställas, vilket normalt motsvarar 11 år efter avtalets upphörande.
Vi kan komma att marknadsföra våra tjänster och produkter till dig genom exempelvis utskick av reklam och nyhetsbrev, telefonförsäljning och eventinbjudan. Vår webbplats använder även cookies vilket skapas när du är inne på en av våra webbplatser. Denna behandling är helt frivillig och kan invändas mot när som helst.
KATEGORIER AV PERSONUPPGIFTER
Inom ramen för vår marknadsföring kan vi komma att behandla individuppgifter och anställningsinformation. Om du deltar i ett event vi anordnar kan vi även komma att behandla hälsouppgifter om allergier eller matpreferenser, om du lämnar dem till oss. Av dessa personuppgifter behandlar vi endast de vi anser är nödvändiga för den typ av marknadsföring som vi utför.
Våra webbplatser och applikationer använder cookies. En cookie är en liten textfil med information om dina inställningar och preferenser som sparas i din webbläsare när du besöker webbplatsen. När vi använder cookies behandlar vi uppgifter om din IP-adress, dina surfvanor och din besökshistorik. Läs mer i vår cookieinformation.
LAGLIG GRUND TILL BEHANDLINGEN
Det är helt upp till dig om vi får använda dina personuppgifter för marknadsföring. Om du vill att marknadsföringen ska upphöra är det bara att ta kontakt med oss. Du hittar mer information om hur du invänder mot att vi använder dina personuppgifter för marknadsföringsändamål under rubriken Rätt till invändning. Du kan även alltid välja om du vill tillåta att vår webbplats placerar cookies, som inte är nödvändiga för att hemsidan ska fungera, i din webbläsare eller inte.
Information om allergi eller andra matpreferenser är frivilligt efter ett samtycke har inhämtats och ditt samtycke kan återkallas när som helst. Ett återkallat samtycke innebär dock att vi inte längre kan tillmötesgå dina eventuella önskemål gällande allergier eller matpreferenser.
Vi har ett berättigat intresse av att marknadsföra våra tjänster. Vi har i vår intresseavvägning tagit stor hänsyn till att du som mottar marknadsföringen inte ska bli förvånad eller otillbörligt störd av vår marknadsföring. Vi har även ett berättigat intresse av att analysera data i syfte att förbättra vår marknadsföring och din användarupplevelse. Du har alltid möjlighet lämna invändning mot denna analys.
Vi genomför riktad marknadsföring och profilering baserat på ditt samtycke när du godkänt marknadsföringscookies. Om du har samtyckt till marknadsföringscookies kan du när som helst återkalla ditt samtycke till dessa. Läs mer om hur du ändrar inställningar för cookies under ”Hantera cookieinställningar” och i vår cookieinformation som finns här.
När det kommer till deltagande till event samt särskilt vid behandling av hälsouppgifter som allergier eller andra matpreferenser, inhämtar vi samtycke genom anmälningsformulär. Har du lämnat ett samtycke har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Ett återkallat samtycke innebär dock att vi inte längre kan tillmötesgå dina eventuella önskemål om deltagande till eventet eller hälsouppgifter.
KÄLLOR TILL PERSONUPPGIFTERNA
Vi samlar in uppgifter direkt från dig, andra bolag såsom exempelvis din arbetsgivare samt från externa leverantörer.
SYFTE MED BEHANDLINGEN
Event
Vi behandlar individuppgifter såsom kontaktuppgifter i syfte att ta fram gästlistor och att ge ut information kring event vi planerar att genomföra och/eller sådana du har meddelat att du kommer delta på/i. Vi behandlar din hälsoinformation såsom allergier och matpreferenser i de fall du lämnar dessa uppgifter till oss och gett oss ditt särskilda samtycke.
Utskick av reklam och nyhetsbrev
Vi behandlar individuppgifter såsom namn och e-postadress i syfte att skicka ut reklam och/eller nyhetsbrev till dig. Vi skickar ut reklam och nyhetsbrev till dig som valt att prenumerera via vår hemsida samt till dig som är kund förutsatt att du inte motsätter dig detta.
Telefonförsäljning
Vi behandlar dina individuppgifter vid telefonförsäljning för att möjliggöra kontakt med dig för att marknadsföra våra tjänster och produkter.
Kontaktformulär
Vi behandlar individuppgifter såsom namn och e-postadress i syfte att kontakta dig i det ärende du meddelat oss genom vårt kontaktformulär på vår webbplats. Syftet med behandlingen är att lämplig person eller avdelning ska kunna hjälpa dig med ditt ärende.
Cookies
Syftet med att använda cookies på vår webbplats är för att förbättra din upplevelse på vår webbplats. Detta görs genom uppföljning av webbstatistik för att förbättra hemsidans utseende, innehåll och funktionalitet. Syftet är också att säkerställa att webbplatsen fungerar som den ska, att analysera besöksstatistik samt att kunna tillhandahålla relevant marknadsföring och relevanta erbjudanden till dig genom webbannonsering. För att vi ska kunna individanpassa marknadsföring och erbjudanden för dig som besöker vår webbplats gör vi ibland urval som baseras på din besöksstatistik på vår webbplats, så kallad profilering. Detta innebär att vissa besökare kan få vissa erbjudanden som andra inte får.
För att läsa mer om specifika cookies och deras användning se vår cookieinformation.
ÖVERFÖRING TILL TREDJE PART
Uppgifter om dig lämnas ut till företag som hjälper oss med vår marknadsföring eller våra event. Dina personuppgifter kan även komma att delas med utvalda samarbetspartners för marknadsföringsändamål, förutsatt att du har samtyckt till detta.
LAGRING AV PERSONUPPGIFTERNA
Vi sparar dina uppgifter under så lång tid som det är nödvändigt beroende på vilken typ av marknadsföring vi utför. Avseende telefonförsäljning och kontaktformuläret lagrar vi dina uppgifter som längst i sex månader, eller till dess att du avböjer vidare kontakt. Vid event raderas dina uppgifter efter genomfört event. När du har valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev eller annan reklam behåller vi dina uppgifter under så lång tid som du prenumererar på våra utskick.
Vänligen se vår cookieinformation för information om lagringstid vad gäller cookies.
För att kunna ingå avtal med det bolag eller den organisation du representerar behöver vi behandla dina personuppgifter. Detta gör vi för att kunna vidta åtgärder inför avtals ingående och förenkla kommunikation med det bolag eller den organisation du företräder.
KATEGORIER AV PERSONUPPGIFTER
Anställningsinformation, identitetsuppgifter i form av ditt namn samt dina kontaktuppgifter.
LAGLIG GRUND
Det är frivilligt att lämna de uppgifter vi behandlar om dig.
Vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter för att kunna hantera och fullfölja våra avtalsrelationer med kundbolag eller organisationer.
KÄLLOR TILL PERSONUPPGIFTERNA
Uppgifterna samlas in direkt från dig eller från det bolag eller den organisation som du företräder.
SYFTET MED BEHANDLINGEN
Ingå avtal
Vi behandlar dina individuppgifter såsom kontaktuppgifter och anställningsinformation i syfte att genomföra förberedande åtgärder för avtalsingående och att ingå avtal med det bolag eller organisation som du representerar.
Fullgörande av avtal och löpande kontakt
Vi behandlar dina individuppgifter såsom kontaktuppgifter och anställningsinformation i syfte att fullgöra avtalet med det bolag eller organisation som du företräder. Detta omfattar bland annat att hålla löpande kontakt med dig och att informera om nyheter kring våra tjänster och produkter.
ÖVERFÖRING TILL TREDJE PART
För att kunna administrera våra kundavtal lämnar vi ut uppgifter till de bolag som hjälper oss med vår avtalshantering. Därutöver kan dina kontaktuppgifter komma att delas med utvalda samarbetspartners för marknadsföringsändamål, förutsatt att du inte motsätter dig detta. Se mer under avsnittet om vår behandling beträffande marknadsföring samt under avsnittet om rätt till invändning.
LAGRING AV PERSONUPPGIFTERNA
Vi behandlar dina uppgifter så länge som det är nödvändigt med hänsyn till ändamålet med behandlingen. Om det bolag du företräder ingått avtal med oss sparar vi avtalet och uppgifter om fullgörande av detsamma i minst tio år efter att avtalsförhållandet upphört för att kunna värja oss mot eventuella krav med anledning av avtalet.
Din arbetsgivare är personuppgiftsansvarig för behandlingen. Vänligen vänd dig till din arbetsgivare för mer information.
Vi kan komma att behandla dina uppgifter om du lämnar in ett klagomål till oss. Vi kan även komma att behandla dina personuppgifter inom ramen för en rättslig process som vi är part i. Vi behandlar dina personuppgifter vid dessa skeden för att vi ska kunna fastställa, utöva eller försvara våra rättsliga anspråk.
KATEGORIER AV PERSONUPPGIFTER
Vi behandlar följande personuppgifter:
– anställningsinformation,
– bolagsengagemang,
– familjeförhållanden,
– finansiell information,
– försäkringsinformation,
– individuppgifter,
– PEP och penningtvättskontroll,
– samtalsinspelningar, och
– skatterelaterade uppgifter.
Av dessa kategorier av personuppgifter behandlar vi endast de uppgifter som krävs för att hantera ditt klagomål eller för att kunna fastställa, utöva eller försvara våra rättsliga anspråk i varje enskild process.
LAGLIG GRUND FÖR BEHANDLINGEN
Uppgifterna krävs för att vi ska kunna hantera klagomål och att bevaka, fastställa eller försvara våra rättsliga anspråk. Vi har en rättslig förpliktelse att behandla dina personuppgifter vid hantering av klagomål från dig. När vi behandlar uppgifter inom ramen för en rättslig process har vi ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter för att kunna fastställa, utöva eller försvara våra rättsliga anspråk.
KÄLLOR TILL PERSONUPPGIFTERNA
Vi hämtar in uppgifterna direkt från dig eller från andra källor beroende på vilken relation du har till oss. Dessa källor framgår av respektive kategori ovan.
SYFTET MED BEHANDLINGEN
Klagomål
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att kunna hantera ett eventuellt klagomål från dig.
Rättsliga processer
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att fastställa, utöva och försvara våra rättsliga anspråk vid tvister eller andra rättsliga processer.
ÖVERFÖRING TILL TREDJE PART
Vi kan inom ramen för en rättslig process komma att lämna ut dina personuppgifter till våra leverantörer som hjälper oss att hantera processen, exempelvis en advokatbyrå, samt till våra leverantörer för lagring av handlingar relaterade till varje process.
LAGRING AV PERSONUPPGIFTERNA
I enlighet med de krav som åligger oss enligt lag lagrar vi dina personuppgifter i fem år efter att klagomålet har inkommit till oss. Vid en rättslig process lagrar vi dina personuppgifter under så lång tid som det är nödvändigt med hänsyn till omständigheterna kring respektive process, normalt till dess att ett avgörande har vunnit laga kraft.
Våra behandlingar av personuppgifter sker i huvudsak i Sverige eller inom EU/EES. I enstaka fall använder vi oss av leverantörer eller underleverantörer där personuppgifter kan komma att överföras utanför EU/EES (så kallade ”tredje land”), exempelvis till USA. Vid dessa fall säkerställer vi att dina personuppgifter hanteras i enlighet med kraven i Dataskyddsförordningen, exempelvis genom att mottagarlandet har en adekvat skyddsnivå eller genom EU-kommissionens standardavtalsklausuler (SCC).
Vi kan om du har lämnat samtycke för det eller när det är nödvändigt för att kunna fullgöra våra skyldigheter enligt lag eller avtal använda oss av automatiserat beslutsfattande. När vi fattar automatiska beslut informerar vi dig alltid om de faktorer som legat till grund för beslutet och vad beslutet innebär för dig. Du har alltid möjlighet att delge oss din åsikt om ett automatiskt beslut eller profilering om det får rättsliga följder eller avsevärd påverkan för dig.
I enlighet med Dataskyddsförordningen har du ett antal rättigheter som du kan använda dig av när vi behandlar dina personuppgifter. Vill du veta om vi behandlar dina personuppgifter eller inte har du även rätt att få den informationen från oss.
Nedan följer en beskrivning av dina rättigheter samt hur du ska gå tillväga för att tillvarata dina rättigheter.
Rätten till tillgång (inklusive Rätten till registerutdrag)
Du har rätt att få bekräftelse på om vi behandlar personuppgifter om dig och i sådana fall få tillgång till dina uppgifter samt rätt att få en kopia av dina personuppgifter som behandlas (så kallad ”registerutdrag”). Du har rätt att få ett registerutdrag som visar vilka personuppgifter som finns registrerade om dig, ändamålen med behandlingarna av dina personuppgifter och kategorier av personuppgifter som behandlingen gäller helt kostnadsfritt.
Ifall du önskar få ett registerutdrag, vänligen kontakta Dataskyddsombudet genom dataskyddsombud@coeli.se.
Rätten till rättelse
Du har rätt att begära att eventuella felaktiga uppgifter om dig rättas och även kräva att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter under tiden som vi utreder din begäran om rättning. Du har även rätt att begära en komplettering av eventuella ofullständiga uppgifter som vi har om dig.
Ifall du önskar få uppgifter rättade kan du begära detta genom att ta kontakt med din kontaktperson hos Coeli alternativt kontakta dataskyddsombudet genom dataskyddsombud@coeli.se.
Rätten till radering (”Rätten att bli bortglömd”)
Vid vissa fall har du rätt att få de uppgifter vi behandlar om dig raderade. Detta är tillämpligt vid följande situationer:
– personuppgifterna inte längre är nödvändiga för ändamålen med behandlingen,
– du återkallar ditt samtycke på vilket behandlingen grundas ,
– om du invänt mot behandlingen som stöds/stödjer sig på intresseavvägning och vi inte anses ha ett berättigat intresse av fortsatt behandling som väger tyngre än ditt intresse,
– om behandlingen sker för direktmarknadsföring och du motsätter dig att uppgifterna behandlas,
– personuppgifterna har behandlats på ett olagligt sätt, eller
– om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet.
Vi kan inte alltid tillmötesgå en begäran om radering. Till exempel kan det finnas lagkrav som medför att vi måste behålla personuppgifterna eller om vi behöver informationen för att kunna fullfölja ett avtal med dig.
Ifall du önskar få uppgifter raderade kan du begära detta genom att kontakta dataskyddsombudet genom dataskyddsombud@coeli.se.
Rätten till begränsning
Du har rätt att begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas. En begränsning kan göras av flera anledningar, exempelvis:
– Om du bestrider att personuppgifterna som vi behandlar om dig är korrekta kan du begära en begränsad behandling under tiden som vi kontrollerar om uppgifterna är korrekta.
– Om behandlingen är olaglig och du motsätter sig att personuppgifterna raderas kan du i stället begära en begränsning av användning av dina personuppgifter.
– Om vi som personuppgiftsansvariga inte längre behöver personuppgifterna för ändamålen med behandlingen men du behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
Om en begränsning sker får vi endast, utöver att lagra uppgifterna, behandla uppgifterna för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, för att skydda någon annans rättigheter eller för att du har lämnat ditt samtycke. Om du har fått en begränsning av dina personuppgifter kommer vi informera dig när begränsningen upphör.
Ifall du önskar få uppgifter begränsade kan du begära detta genom att kontakta din kontaktperson hos oss alternativt kontakta dataskyddsombudet genom dataskyddsombud@coeli.se.
Rätten till invändning
Du har rätt att när som helst invända mot vår behandling av dina personuppgifter som stöds på intresseavvägning som laglig grund (berättigat intresse) inklusive profilering. Enbart i dessa fall där vi kan visa att vårt berättigade intresse väger tyngre än ditt intresse kan vi fortsätta med behandlingen. I annat fall får vi endast behandla uppgifterna för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk. Du har också rätt att när som helst invända mot behandling som görs för direktmarknadsföring, inklusive profilering i de fall det har skett i samband med direktmarknadsföring. Om du har invänt mot behandling för direktmarknadsföring får vi inte längre behandla dina uppgifter för sådana ändamål. Vill du invända mot vår behandling, vänligen kontakta dataskyddsombudet@coeli.se.
Rätten till dataportabilitet
I vissa situationer har du rätt att få dina personuppgifter överförda i elektroniskt format till en annan personuppgiftsansvarig (så kallad ”dataportabilitet”). Detta förutsatt att överföringen är teknisk möjligt och kan ske på ett automatiserat sätt. Rätten till dataportabilitet gäller för uppgifter vilket stödjer sig av fullgörelse av avtal eller samtycke som laglig grund och får enbart vara uppgifter som du har tillhandahållit oss.
Ifall du önskar dataportabilitet av dina uppgifter, kontakta dataskyddsombudet genom dataskyddsombud@coeli.se.
Coeli-gruppen tar sitt informationssäkerhetsarbete på största allvar. Detta innebär bland annat att vi har starka tekniska lösningar som skyddar all vår information, till exempel brandväggar och intrångsskydd. Därutöver har vi en behörighetsstruktur som innebär att enbart de medarbetare som bör ha åtkomst till personuppgifterna för vad deras arbetsuppgifter kräver har åtkomst till dessa. Dessutom ställer vi höga säkerhetskrav på de leverantörer som behandlar personuppgifter för vår räkning.
Om du har frågor eller funderingar avseende Coeli-gruppens personuppgiftshantering som inte kan besvaras av denna sida är du välkommen att kontakta din kontaktperson, alternativt ringa 08 – 506 223 00 eller maila info@coeli.se.
Coeli-gruppen har utsett Dataskyddsombud som arbetar med att övervaka att reglerna om skydd av personuppgifter följs. Du kan nå Coeli-gruppens Dataskyddsombud genom dataskyddsombud@coeli.se.
Om du anser att vår behandling av personuppgifter strider mot Dataskyddsförordningen ber vi dig att i första hand vända dig till oss genom tidigare nämna kommunikationskanaler. Du har självklart även rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten i det land du är bosatt eller i det land där du misstänker att ett eventuellt dataintrång har inträffat och framföra klagomål.
Kontaktuppgifterna till den svenska tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). är följande:
Webbplats: https://www.imy.se/
Telefon: 08-657 61 00
E-post: imy@imy.se
Postadress: Box 8114, 104 20 Stockholm
Denna integritetsmeddelande gäller för de tjänster och produkter som tillhandahålls av samtliga personuppgiftsansvariga och personuppgiftsbiträden som nämns i första stycket.