Volkswagen utmanar Tesla på elbilstronen

Tesla är idag den odiskutabla ledaren inom elbilar och är bättre än sina konkurrenter på alla punkter: miljö, prestanda, design, tekniknivå och nätverk av laddare. Jag tycker personligen att visionären och entreprenören Elon Musk förtjänar någon form av miljöpris för att ha lyckats vända upp och ned på bilindustrin och påskynda utvecklingen mot mer miljövänliga bilar. Nu har det dock dykt upp en ”gammal” spelare inom bilindustrin, Volkswagen, som utmanar Tesla om ledarskapet inom elbilar. Då tänker jag inte bara på elbilstekniken utan också på produktionsvolymer de kommande åren. När det gäller tekniken ligger nog Tesla cirka tre år före Volkswagen, men när det gäller bilproduktion kommer Volkswagen mest sannolikt att passera Tesla i år. Av Volkswagens cirka 10 miljoner bilar som kommer produceras under 2021 så kommer runt en miljon av dessa vara el- eller hybridbilar. Jag har tagit del av en analys från en amerikansk mäklare som bedömer att Tesla kommer producera 890 000 bilar under 2021. Jag vet att jämförelsen haltar något eftersom Tesla bara producerar rena elbilar, men man har en tuff match att vänta mot Volkswagen. Då många av de ”gamla” bilproducenterna som BMW, Mercedes och Volvo nu lanserar sina elbilar kommer Tesla mest sannolikt att tappa marknadsandelar när utbudet av elbilar ökar i världen. För ordningens skull måste jag dock nämna att Tesla kommer att öka antalet sålda bilar i absoluta tal, då man drar i gång nya bilfabriker i Tyskland, Kina och USA.


Herbert Diess intervjuas på Bloomberg TV och pratar om Volkswagens planer för elbilsproduktionen. De siktar på att sälja en miljon helt eller delvis eldrivna bilar. Källa: Bloomberg och Volkswagen.

Vad är det som gör Volkswagen till en värdig utmanare mot Tesla? Svaret är att Volkswagen kommer satsa stora resurser på teknisk utveckling, de kommer att kopiera Teslas succé med att tillverka nästan allt in-house (mjukvara, motorer och övrig elbilsteknik) och att Volkswagen har en god möjlighet att skala sin bilproduktion på ett effektivt sätt. Dessutom har de sin business med förbränningsmotorerna som kommer finansiera utvecklingen inom elbilar. Volkswagen har nu börjat elektrifieringen av premiumbilarna Porsche Taycan och Audi E-TRON GT, som är koncernens toppmodeller och vilka konkurrerar direkt med Teslas Model S och X. Porsche är det bilmärke inom koncernen som satsar hårdast på att utveckla elbilar. Den nya tekniken från premiumbilarna letar sig sedan ned till de enklare bilmodellerna och det är så bolaget låter hela koncernen ta del av de nya innovationerna i bilproduktionen. Volkswagen har också lanserat ID.3 och snart kommer de att släppa den något större ID.4. Från Tesla har Volkswagen lärt sig att bilens mjukvara och batterier är väldigt viktiga komponenter, varför Volkswagen avser att spendera 30 miljarder EUR på mjukvara och 29 miljarder EUR på utveckling av batterier. Totalt avser Volkswagen investera 200 miljarder EUR de kommande åren för att utveckla hela elbilssegmentet. Man kommer dock att dela denna kostnad med sina underleverantörer.


Audis nya elbil E-TRON GT finns nu till försäljning i Sverige. Modellen har många gemensamma komponenter med sportbilen Porsche Taycan.

För att möta konkurrensen från Teslas laddstationer (superchargers), har Volkswagen slutit samarbete med Ionity, Enel, BP och Iberdrola för att förse de tyska, engelska, italienska och spanska bensinmackarna med laddningsstationer. De avser att växa detta nätverk fem gånger fram till 2025 och totalt ha 18 000 landningsställen i Europa.

Om man tittar på det finansiella så har Volkswagen en fördel mot Tesla eftersom de har en tradition av att gneta med kostnader och försöka lyfta marginalerna. De investeringar som Volkswagen nu gör håller ned marginalerna, men när de stora investeringarna är gjorda kommer marginalerna tillbaka och bolaget kommer att vara mer lönsamt.

Till skillnad från Volkswagen har Tesla även en diversifiering inom andra områden med sin tillverkning av batterier för hushåll (Powerwall) och solpaneler, samt verksamheterna SpaceX med rymdraketer och satellitnätverket Starlink. Personligen tycker jag Starlink är särskilt intressant då det kommer ge Teslabilarna en fördel gällande navigering och bredband, eftersom Starlink sömnlöst kan komma att integreras med det befintliga navigeringssystemet i bilen och förbättra de självkörande egenskaperna. I förlängningen skulle Tesla kunna sälja sitt navigeringssystem till konkurrenterna och tjäna pengar på detta. Idag är nya 5G det nätverk som kommer att backa upp positionering av självkörande bilar, vilket innebär att Starlink alltså är en konkurrent.

Volkswagen är en värdig utmanare till Teslas bilar eftersom de avser att kopiera Teslas framgångsrecept, satsa hårt på teknikutveckling och de har stor kunskap i att skala upp bilproduktion. Dessutom kan Volkswagen skala upp sin teknik till alla bilmärkena inom koncernen vilket ger kostnadsfördelar. Merparten av Volkswagens elbilar kommer också vara billigare än Teslas och det gynnar försäljningen. Dessutom är Volkswagen betydligt lägre värderat, något som inte är helt oväsentlig att väga in när man investerar i bolaget. Idag ingår varken Tesla eller Volkswagen i Coeli Global Selektiv men de är två intressanta bolag som är värda att uppmärksammas.

Källor: Tesla, Volkswagen, Bloomberg, Piper Sander, Kepler Cheuvreux.


Teslas börsvärde är cirka 3,8 större än Volkswagens och då ska man komma ihåg att Volkswagen säljer ca 10 gånger fler bilar än Tesla. Källa: Bloomberg


Värderingen av Tesla är hög. Jag var valt att använda Price/Sales eftersom det blir meningslöst att titta på t ex ett P/E-tal eftersom Telsa investerar så enormt mycket i sin verksamhet. Källa: Bloomberg


Diagram: Aktiekursen på Volkswagen det senaste året. Marknaden har uppskattat Volkswagens aviserade elbilssatsning. Källa: Bloomberg och Volkswagen.

Författare

Henrik Milton
Fondförvaltare Coeli Global Selektiv

Köp fond

Skriv ut
Om Andreas och Henrik

Andreas och Henrik är ett radarpar som kompletterar varandra både professionellt och privat. De har känt varandra länge och delar drömmen om att förvalta en stjärnspäckad fond.

Om fonden

Coeli Global Selektiv är en aktivt förvaltad globalfond som investerar i cirka 30 av världens finaste bolag åt gången.

Nyhetsbrev

Är du nyfiken på vilka bolag som är världens finaste? Fyll i din e-postadress.

Köp fond

Köp fonden Coeli Global Selektiv

Köp direkt hos oss eller hos någon av våra partners

Välj Coeli eller någon av våra samarbetspartners i listan nedan.

Kontakta Max

För dig som i din profession arbetar med investeringar i olika tillgångsslag eller för dig som förmedlar försäkringar till privatpersoner ber vi dig vända dig till Max för mer information och hjälp.

Max Lundberg
Max.lundberg@coeli.se
073 022 27 01