– Onoterade investeringar är där vi har hittat den starkaste avkastningen historiskt och mycket talar för att det kommer fortsätta även i framtiden, menar Erik.
Han ser inte någon större skillnad mellan den noterade marknaden och den onoterade, samtidigt som han betonar att onoterade bolag inte nödvändigtvis är mer riskfyllda.
– Den enda stora skillnaden mellan publika bolag och onoterat är att de onoterade inte finns på börsen och är mindre tillgängliga. Den onoterade marknaden är också mer svårnavigerad på grund av att dessa bolag inte omfattas av samma krav på att delge information.
– Det är en vanlig missuppfattning att onoterade aktier har mycket högre risk än noterade. Men precis som på börsen finns det en mängd olika typer av bolag att investera i – från startups till mer traditionella bolag med stadiga kassaflöden och en stark tillväxt.
Enligt Bäckström ligger den största risken med onoterade bolag i att man investerar i något där affärsmodellen ännu inte bevisats genom starka intäkter. Samtidigt är avkastningspotentialen hög för de bolag som lyckas. Att börsen nu befinner sig i en skakig period där färre bolag noterar sig publikt menar Bäckström inte är synonymt med att det inte går att göra bra investeringar på den onoterade marknaden.
– För de som varit med tidigt i de bolag som noterats under senare år har avkastningen i många fall varit betydande redan innan notering. Vi har nu ett klimat där det är färre noteringar, men de bolag som går till börsen är samtidigt i de flesta fall av högre kvalitet.
Enligt Bäckström är det som investerare i onoterat extra viktigt att förstå vad man investerar i och vilka planer bolaget har. Samtidigt menar han att det kräver mer av ett detektivarbete för att inhämta information om bolaget. Det är också centralt att övertyga bolagen om vad man som investerare kan bidra med utöver kapital.
– När du väl hittar bolaget behöver du också övertyga bolaget om varför just du ska få möjligheten att investera, du behöver bidra med mer än ”bara” kapital. Det är också en investering du ofta behöver göra med ett längre tidsperspektiv än du behöver ha på börsen. Vi på Coeli lägger stort fokus på att investera i onoterade bolag, både själva och tillsammans med kunder.
Erik har varit aktiv inom finans sedan 2008, både i Sverige och London. Tidigare har han bland annat varit med och startat upp den nordiska verksamheten för Fisher Investments, ansvarat för distribution på NGM samt arbetat på Handelsbanken. Erik är idag vice VD för Coeligruppen och ansvarar för Coelis erbjudande och säkerställande av värdeskapandet till våra olika kundgrupper. Erik är även del av Coelis investeringskommitté.